¿ Com i quan ho hem d'introduir?
Són molts els pares que es pregunten quina és ledat idònia per començar a aprendre una segona / tercera llengua i com fer-ho. Per arribar a adquirir un idioma de manera bilingüe o multilingüe el millor és que un dels membres de la família, pare o mare, us parli sempre en aquesta llengua des del seu naixement, encara que no és la situació més comuna.
Una altra manera d'introduir de mica en mica l'idioma en qüestió és adjudicar un moment del dia en què puguem utilitzar-lo de manera constant, per exemple: l'hora del conte, del bany, del berenar, etc. Això ho podem complementar amb dinàmiques i eines en anglès com les que us proposem a baix per anar fent amb ells dia a dia. En una escola d'idiomes especialitzada en els més petits us proporcionaran totes les eines didàctiques perquè pugueu aprofitar els primers anys tan valuosos.
Una bona edat per a un primer contacte amb l'anglès fora de l'entorn familiar és entre 2 i 3 anys. Els nens són com esponges, tenen més capacitat d'aprenentatge des de molt aviat. En introduir una segona llengua en els primers anys de vida es maximitza la seva voluntat i capacitat d'aprenentatge. Això no vol dir que el nen que comença més tard no pugui arribar al mateix nivell de domini que un altre que comença els primers anys de vida. Encara a nivell fonològic el que comença els primers anys té més predisposició a una millor pronunciació que un altre que comença més tard, ja que fa servir les mateixes eines naturals d'adquisició que la llengua materna.
Com és el procés del vostre aprenentatge?
En una primera etapa escolten, registren i quan estan preparats comencen a comunicar-se en les diferents llengües. Al principi és normal que barregin els idiomes, però ells sols els van classificant i distingeixen qui o en quin moment del dia han de parlar en un o altre idioma. Lluny de ser negatiu, les investigacions més recents a diferents punts del món indiquen que els fa ser més flexibles, creatius, els facilita l'aprenentatge d'altres llengües, en millora la consciència lingüística, la capacitat de concentració i l'habilitat per socialitzar i resoldre conflictes.
¿ Cal introduir un nou idioma en els primers anys en tots els casos?
No sempre és recomanable introduir una tercera llengua en edats primerenques. Si el nen mostra dificultats per aprendre la llengua o les llengües maternes no és bo pressionar l'aprenentatge d'una llengua nova durant la infantesa primerenca. És més important refermar els idiomes nadius abans d'incorporar-ne un de nou en aquests casos.
Quins materials o eines ens poden ajudar?
És important crear un ambient d'immersió lingüística. Això ho podem facilitar amb:
- Contes en anglès o bilingües: llegir “books” (llibres) o “tals” (contes) en anglès «acting out» (interpretant-los) és una bona manera de relacionar situacions reals amb imaginàries. És important començar amb llibres visuals i amb poc text perquè sigui més fàcil la comprensió i gesticular i teatralitzar els textos per captar-ne l'atenció. Per als que no estigueu tan segurs amb l'idioma teniu els audiollibres. El més important és anar preguntant i comentant què s'està llegint. Per exemple, “What colour is the flower?” (De quin color és la flor?) –o- Where's the cat? (On és el gat?).
- Dibuixos animats: Una eina molt útil és l'opció que dona la TV avui dia de posar en versió original els dibuixos. També pots optar per adquirir algun pack de DVDs dels seus personatges favorits. És important que sempre escoltin aquests personatges en qüestió en anglès per no confondre'ls.
- Apps en anglès: Hi ha centenars d'aplicacions per a mòbils per practicar l'anglès sense fer esquena a les noves tecnologies i que són molt útils per practicar vocabulari, aprendre cançons o jugar amb personatges famosos. És important saber que cal limitar el temps d'exposició a les pantalles, ja que la realitat va a un ritme més lent, que de vegades fa que es vegi menys atractiva que la virtual. Hem de controlar el seu ús de manera responsable i prioritzar un altre tipus de lleure.
- Música: Les cançons infantils en versió original són un recurs molt atractiu per als nens. Les rimes i cançons fan que en repetir les paraules o frases amb una entonació el nen se les aprengui i comprengui més fàcilment. Podeu utilitzar el Youtube o adquirir CDs de cançons tradicionals.
- Jocs en família en anglès: Es pot jugar a típics jocs anglesos com el “Simon says….” amb què podem practicar accions –o- “I spy with my Little eye…” (veig, veig) amb què podem practicar vocabulari. Hi ha infinitat d'activitats per fer en família i passar-ho bé mentre s'aprèn.
- Joguines i materials multilingües de cases com Vtech, Fisher-Price, Eureka Kids, Imaginarium, Chicco, etc. Podeu trobar altres materials de suport a llibreries o botigues de joguines de les vostres ciutats.
- Escola d'anglès: Escollint una escola d'anglès especialitzada que tingui un projecte educatiu afí a la vostra família us facilitarà la tasca de reunir eines i motivar els vostres fills a gaudir de l'idioma. Cal triar una metodologia d'immersió centrada en l'escolta i la pràctica. Es tracta de jugar, escoltar música i interactuar amb l'anglès com a llengua vehicular de manera que ho faria amb la llengua materna.
- Tallers en anglès per a pares i fills: Els tallers faciliten trobar aquests moments per compartir entre pares i fills. Què és el que compta? Que passeu una estona molt entretinguda i divertida en família i que sigui un punt d'unió. Els nens intenten imitar tot, així que si vosaltres mostreu interès i veuen que us ho passeu bé, ells també s'ho passaran d'allò més bé.
El més important de tot és que pugueu compartir estones de qualitat en família incorporant un element nou, l'anglès, que us serà útil tant a vosaltres com als vostres petits. La neurociència demostra que quan la part emocional del cervell està activada l'aprenentatge és més complet.